در این مقاله می خواهیم به سوالی بسیار مهم با عنوان سئو چیست؟ جواب دهیم. در ابتدا مقاله سئو چیست بهتر است بدانیم کلمه سئو از کجا آمده و به چه معنی است، این کلمه مخفف کلمه لاتینSearch Engine Optimization است و به معنی بهینه سازی برای موتور جستجوگر است. سئو مجموعه ای از کارها است که سایت شما را در جستجو به رتبه بالایی می رساند و موجب بازدید بالا و محبوبیت سایت شما درمیان کاربران می شود.

بهتر است بدانید سئو نيازمند دانش و علم می باشد و همواره باید این دانش را بروز نگاه دارید، زیرا موتور‌ جستجوگر گوگل با تغيير مداوم الگوريتم‌های خود موجب تغییر رتبه سایت شما می شود و شما تنها با بروز رسانی سایت طبق الگوریتم های جدید گوگل می توانید رتبه خود را حفظ نمایید. رتبه‌ بندی گوگل بيش از ۲۰۰ معيار دارد که یک سئوکار خوب باید از انها اطلاع داشته باشد و آنها را به بهترین شکل بر روی سایت پیاده نماید.

سئو چیست

اوایل شروع کارسئو:
از سال ۱۹۹۰ موتورهای جستجو مثل yahoo و Infoseek شروع به فعالیت کردند. آن زمان مردم موتورهای جستجو را یک لیست فهرست شده می دیدند که بر حسب حروف الفبا انجام می شد. به روز رسانی و رشد اینترنت به طبع موجب به روز رسانی موتورهای جستجو شد و موتورهای جستجو از الگوریتم های پیچیده تری برای رتبه بندی سایت استفاده کردند. این الگوریتم ها با معیار استفاده تعداد کلمات کلیدی در کل محتوا، طوری که به فهم محتویات متن اثر نگذارد شکل گرفت، در ادامه سئو برای افزایش بازدید سایت ها وارد عمل شد. پیشرفت موتورهای جستجو، متخصصین سئو را مجبور به تفکر در مورد پیدا کردن راهی برای افزایش بازدید و رتبه بندی بالا سایت چه از طریق اخلاقی و صحیح، چه غیر اخلاقی ونادرست نمود.

دستیابی به رتبه بالا در گوگل از طریق کلمات کلیدی در گذشته بسیار راحت بود. در آن زمان با استفاده از تکنیک های غیر اصولی و غیر اخلاقی دست یابی به بالاترین رتبه ممکن و تضمین شده بود، اما امروزه با پیشرفت موتورهای جستجو دست یابی به رتبه نخست از طریق دست کاری موتورهای جستجو بسیار پیچیده و دست نیافتنی می باشد.

هدف سئو :
هدف سئو کمک به سایت شما برای بدست آوردن بالاترین جایگاه در نتايج جستجوگرها می باشد و در نتیجه بازدید کاربران از سایت شما بالا رفته و کسب و کار شما رونق خواهد گرفت. باید بدانید بسته به کلمه کلیدی رقبا، سئو سایت شما ممکن است هفته‌ها يا ماه‌ها طول بکشد و در این مدت باید بسیار صبور بوده و سئو اصولی را پیاده سازی نمایید. البته راه هایی برای سریعتر رسیدن به نتایج بالا جستجو هم وجود دارد ولی این کارها نتیجه کوتاه مدت داشته و در آینده سایت شما را دچار جریمه از طرف جستجوگرها خواهد کرد. برای مدیران سایت ها قرارگیری در رتبه های نخست جستجوی گوگل به خصوص ۳ لینک اول که ۴/۵۸ کلیک ها را در بر می گیرد بسیار مهم می باشد، در نتیجه جای سوال و تعجب نیست اگر تمام سایت ها که خدمات و کالا به فروش می رسانند در صدد دستیابی به رتبه یک گوگل باشند.

اهداف سئو :

  • بالا بردن بازدید وب سایت
  • برند سازی
  • رونق به کسب و کار شما و دیده شدن محصولات و خدمات شما
  • افزایش رتبه در جستجو گوگل
  • بهترین ابزار برای تبلیغات
  • در ادامه برخی از واژه های سئو را برای شما توضیح خواهیم داد:

سئو چیست

سئو داخلی On Page SEO
به تمام عملیات بهینه سازی سایت که برای کسب رتبه بالاتر در نتایج گوگل انجام می گردد سئو داخلی یا on page seo می گویند. تمرکز سئو درون صفحه به صورت مستقیم کنترل بر کدها، محتویات سایت مثل: عکس، متن … می باشد. در حقیقت تمام کارهای که درون سایت انجام می دهید مربوط به سئو درون صفحه می باشند. شما هر تغییردر محتویات سایت ایجاد نمایید در نتایج جستجو تاثیر گذار خواهد بود، پس قبل از سئو بیرون صفحه حتما باید روش سئو درون صفحه به درستی ایجاد شود. از موارد دیگر که باعث درک راحت سایت برای موتورهای جستجو می باشد استفاده از تگ های html بوده که هنگام برنامه نویسی سایت باید آن ها را رعایت کنیم، که شامل موارد زیر می باشد:

تگ عنوان
عنوان صفحه یکی از مهم ترین و پر قدرت ترین عوامل در سئو داخلی به حساب می آید. تگ تایتل در صفحه نمایش جستجو، بالای پنجره باز شده مرورگر به چشم می آید که بهتر از کلمات کلیدی اصلی و یا نام برند خود در آن استفاده نمایید.

تگ توضیحات متا
در واقع این تگ خلاصه ی محتوای متن را به سایت نشان می دهد. برای مثال شما قصد خرید موبایل دارید و سرچ خرید موبایل می زنید، سایتی علاوه بر مشخصات موبایل قیمت آن را هم به شما نشان می دهد و شما بی شک سراغ سایتی می روید که قیمت محصول را وارد کرده است. توضیحات متا باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • دارای کلمه کلیدی اصلی باشد.
  • تعداد کلمات حداقل بین ۱۵۰ و حداکثر ۱۷۰ کاراکتر باشد.
  • منحصر به فرد باشد.( در صفحات دیگر سایتتان از آن استفاده نکرده باشید)
  • تگ تصاویر alt

از شاخصه های سئو داخلی می باشد که در آن نشان می دهد تصاویر شما دارای چه محتوایی هستند. به صورتی که اگر به هر دلیل عکس بارگذاری نشود تگ alt محتوایی که شما مرتبط با عکس وارد کردید را نمایش می دهد که به آن تگ alt می گویند.

سئو خارجی Off Page SEO
به کلیه روش ها و راه هایی که در خارج از سایت برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو انجام می شود سئو خارجی گفته می شود. سئو خارجی در واقع بدست آوردن لینک های متمرکز برای سایت می باشد. الگوریتم و قوانین موثر در سئو به طور مدارم در حال به روز رسانی هستند. متخصصین سئو بر این باورند که اعتماد، قدرت سایت، ارتباط ویژگی های اصلی سئو خارجی می باشند.

کارشناسان سئو، روش ها ی رتبه بندی گوگل را نمی دانند، اما بر اساس تجربه رتبه بندی نتایج گوگل نشان می دهد که سئو خارجی ۵۰% تاثیر گذاری در رتبه بندی نتایج گوگل را شامل می شود. لینک سازی قلب سئو خارجی می باشد، گوگل از طریق لینک ها به کیفیت محتوا، ارزش یک سایت پی می برد در نتیجه یک سایت با لینک های با ارزش از سایت های مرتبط معمولا رتبه بهتری نسبت به دیگر سایت ها با لینک ها کم ارزش و سایت های غیر مرتبط دارد. در صورتی که ابزار گوگل وبمستر را برای سایت خود فعال کرده باشید با وارد شدن به بخش Links می توانید تمامی لینک های ورودی سایت خود را مشاهده نمایید.

به طور کلی ۳ روش لینک سازی وجود دارد:

لینک طبیعی
این گونه لینک ها بدون هیچ اقدام خاصی از طرف صاحبان سایت ایجاد می شوند. مثلا یک شخص بر اساس تجربه یا علاقه خود به یک رستوران به آن لینک می دهد و آن را معرفی می کند، به این گونه لینک ها لینک های طبیعی گفته می شود.

ایجاد لینک به صورت دستی
این گونه لینک سازی ها با هدف سئو خارجی انجام می گیرد. صاحبان سایت یا متخصصین سئو با راه های مختلف از طریق مشتریان یا افراد تاثیر گذار درخواست می کنند تا لینک سایت آن ها را به اشتراک بگذارند.

لینک های غیر طبیعی
لینک هایی که توسط مدیران سایت یا متخصصین سئو با هدف سئو خارجی به وجود می آیند لینک های غیر طبیعی نامیده می شوند. انجمن ها، خرید لینک، ریپورتاژآگهی و…از این دست لینک سازی ها می باشد. بعضی از روش ها برای ساخت لینک به عنوان سئو کلاه سیاه در نظر گوگل قرار گرفته می شود و توسط موتورهای جستجو خنثی می شود و در برخی موارد لینک سازی های غیر طبیعی نتیجه ای جز جریمه یا پنالتی گوگل نخواهد داشت.

سئو چیست

سئو کلاه سفید white hat
به مجموعه روش، تکنیک هایی که از قوانین موتورهای جستجو تبعییت کرده سئو کلاه سفید می گویند. که در آن روش های اصولی و درست با رعایت قوانین موتورهای جستجو انجام می گیرد که به آن سئو اخلاقی می گویند زیرا در دراز مدت و توسط روش ها درست و اصولی برای کسب رتبه بالا در گوگل مورد استفاده قرار می گیرد.

سئو کلاه سفید چند مرحله دارد؟

مرحله اول: بررسی کلمات کلیدی در سئو
سئو کلاه سفید اهمیت ویژه ای به کلمات کلیدی و مرتبط بودن موضوع آن با سایت می دهد و دنبال کلمات کلیدی پر ترافیک می باشد. در سئو کلاه سفید شما باید تمام کلمات کلیدی مهم و پرتکرار مرتبط با موضوع را در نظر گرفته و تلاش کنید، از کلماتی که در یک سال اخیر بیشترین جستجو را داشته اند استفاده کنید.

مرحله دوم: تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی
در روش کلاه سیاه و کلاه سفید تفاوت هایی دیده می شود که در این مرحله تفاوت دو روش مشخص می شود. در این مرحله سئو کلاه سفید، محتوا را بر اساس کلمات کلیدی مورد نظر ایجاد می کنند.

مرحله سوم: استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان اصلی و سایر تگ ها
در روش سئو کلاه سفید در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی نمی شود و تنها برای درک بیشتر و بهتر مقاله استفاده می شود، اما در سئو کلاه سیاه این طور نیست، این روش فقط قصد فریب موتورهای جستجو را دارد و اصلا مهم نیست که کلمه کلیدی با محتوا مرتبط باشد یا خیر؟

مرحله چهارم: استفاده از لینک داخلی
در این مرحله از ارتباط موضوع با سایت مورد نظر مطمئن شوید بعد لینک داخلی را وصل کنید. در سئو کلاه سیاه لینک فقط برای افزایش رتبه سایت انجام می شود و اصلا دقت به در ارتباط بودن لینک با موضوع مقاله ندارد. برای مثال متن پایین را ببینید در ان کلمه سئو به صفحه اصلی سایت ما لینک شده است، به این لینک داخلی گفته می شود.
سئو اسمارت ارائه کننده انواع خدمات سئو به شما هموطنان گرامی می باشد.

مرحله پنجم: استفاده از لینک های خارجی
کسانی که از سئو کلاه سفید استفاده می کنند از یکی ازروش های زیر استفاده می نمایند:

  • اضافه کردن لینک در سایت های مرتبط
  • ثبت لینک در شبکه های اجتماعی
  • فراهم آوردن ایجاد اشتراک گذاری مطالب سایت در شبکه های اجتماعی

سئو کلاه سیاه black hat
سئو کلاه سیاه به روش ها و تکنیک هایی جهت فریب و دست کاری موتورهای جستجو برای کسب رتبه بالا گفته می شود. این روش غیر اصولی و غیر اخلاقی بوده و استفاده از این روش خطر اخراج پایگاه داده از گوگل برای همیشه را داراست، سئو کلاه سیاه در کوتاه مدت باعث افزایش رشد بازدید سایتتان می شود اما می تواند منجربه پرداخت جریمه یا کلا حذف کامل از جستجودر موتورهای جستجو شود.

سئو کلاه سیاه توجهی به مخاطب و کابران سایت نداشته و تنها هدف آن افزایش رتبه در گوگل می باشد. سئو کارانی که در این زمینه فعالیت می کنندهرگز از قوانین و مقررات گوگل پیروی نمی کنند وتمرکز آن ها فقط قرار گرفتن در صفحه اول گوگل به هر قیمتی و در کوتاه ترین زمان ممکن را خواهانند.

در این بخش چند روش خطرناک سئو کلاه سیاه را باهم می خوانیم:

۱) خرید بک لینک
مدیران سایت با خرید لینک تصور می کنند سایت خود را سریع تر در صفحه اول گوگل آورده و ثابت نگه می دارند، و تصور می کنند دیگر نیازبه تولید محتوا نبوده و نیاز نیست برای آن هزینه کنند. خرید لینک یکی از روش های کلاه سیاه بوده و گوگل با افرادی که می خواهند آن را دور بزند شدیدا برخورد می کند.

۲) محتوای کپی
اهمیت محتوای جذاب و گیرا از سئو کاران پوشیده نیست. ارزان ترین راه برای افزایش بازدید سایت استفاده از محتوای منحصر به فرد می باشد. موتورهای جستجو به این امر توجه بسیاری کرده، و محتوای کپی سایت های دیگر بدترین سئو کلاه سیاه می باشد.

۳) پنهان کردن متن
در این بخش مدیر سایت متنی را ایجاد کرده که فقط موتورهای جستجو قادر به دیدن آن می باشد و برای کاربران سایت قابل مشاهده نیست، البته امروزه با بروز رسانی موتورهای جستجو متوجه این امر شده و سایت های متخلف را جریمه می کند ولی باز هم، هم چنان از این روش استفاده می شود.

مهم ترین مراحل سئوسایت:
سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو امری مستمر و همیشگی می باشد. روش های بسیاری برای کسب جایگاه بالاتر در نتایج موتورهای جستجو وجود دارد که هرکدام تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته اند. برای کسب موفقیت در سئو هر سایت نیازمند سئو تکنیکال، سئو درون صفحه، سئو خارج صفحه هستیم.

سئو تکنیکال
استاندارد سازی کدنویسی سایت، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو … سئو تکنیکال می گویند.

بازاریابی محتوا
انجام کارهایی مثل شناسایی کلمات کلیدی، آنالیز سایت رقبا، لینک سازی و … بازاریابی محتوا می گویند. بدون تولید محتوای جذاب و گیرا موفقیت در سئو امری غیر ممکن می باشد.

لینک سازی
رعایت سئو تکنیکال، تولید محتوای با کیفیت ممکن است شما را برای رسیدن به رتبه یک گوگل کمک کند ولی برای دست یابی به رتبه یک و رقابت با سایت های قدیمی شما نیازمند لینک سازی برای سایتتان هستید. فعالیت در شبکه های اجتماعی، خرید لینک، ریپورتاژ آگهی و… راسئو خارجی یا Seo off page می گویند که در این مقاله به توضیح در مورد آن پرداخته ایم.

ما دراین مقاله سعی کردیم ضمن آشنایی کامل با سئو و بهینه سازی سایت به مباحثی مثل هدف سئو، سئوی داخلی، سئوی خارجی، سئو کلاه سفید و… بپردازیم. امیدواریم این مقاله توانسته باشد ضمن آشنایی با سئو آموزش کوتاهی در مورد بخش های مختلف فرآیند سئو برای شما ایجاد کرده باشد. اگر توضیحات مقاله شما را متقاعد به سئو سایتتان کرده این امر را به طور جدی آغاز کنید و مطمئن باشید رقبای شما در حال برنامه ریزی برای حضور قوی در دنیای اینترنت و استفاده از بازاریابی آنلاین خدمات، کالای خود هستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست