قرار گرفتن در صفحه اول گوگل رویای مدیران و دارندگان سایت می باشد، تمام افراد در هر صنف و کسب و کاری که باشند برای جلوتر بودن نسبت به رقبای خود می خواهند که در صفحه اول گوگل قرار گیرند. زیرا آمار نشان می دهد که بیشترین درصد کاربران تنها لینک های نشان داده شده در صفحه اول را باز می کنند و تعداد بسیار اندکی به صفحات دوم به بعد مراجعه می نمایند، به همین جهت قرار گرفتن در صفحه اول گوگل اهمیت بسیاری دارد. اما چگونه می توان از میان هزاران وبسایت در یک زمینه کاری سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانیم؟ برای رسیدن به این امر باید بدانید که سایت هایی که در صفحه اول گوگل در هنگام جستجو نمایش داده می شوند به خوبی سئو شده اند و کاملا مطابق با اصول و قواعد گوگل می باشند.

اگر این سوال برایتان پیش آمده که سئو چیست و چگونه می توانم از طریق سئو به صفحه اول گوگل را پیدا کنم؟ به شما پیشنهاد می کنیم که مقاله سئو چیست را مطالعه نمایید. اما به طور کلی می توان گفت که سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد البته نه تنها برای موتورهای جستجو بلکه وبسایت شما باید برای کاربران نیز بهینه سازی شده باشد. تعداد زیادی راه و روش مختلف برای بهینه سازی یک وبسایت وجود دارد که انجام تمامی این روش ها در کنار هم سئو گفته می شود که منجر به دریافت رتبه از گوگل شده و در نهایت در صفحه اول گوگل نمایش داده خواهد شد.

راه پیدا کردن به صفحه اول گوگل به این سادگی نیست و تنها با داشتن وبسایت اتفاق نمی افتد بلکه می بایست برای آن تلاش کرد. باید وبسایت خود را بهینه سازی نمایید تا رتبه خوبی دریافت کرده و به صفحه اول گوگل برسید اما اگر اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید و تکنیک ها را اشتباه انجام دهید مورد جریمه گوگل قرار گرفته و رتبه سایتتان نیز کاهش پیدا خواهد کرد که در برخی مواقع جبران ناپذیر خواهد بود. بنابراین اگر دانش کافی در مورد سئو و بهینه سازی سایت ندارید وبسایت خود را به یک سئوکار مجرب بسپارید. ما برای آشنایی بیشتر شما با روش های سئو سایت و اینکه چگونه می توان به صفحه اول گوگل راه پیدا کرد چندین مورد از تکنیک های سئو را برایتان شرح می دهیم.

• نام دامنه وبسایت: بهتر است که نام دامنه کوتاهی انتخاب نمایید، البته که این کار همیشه هم امکان پذیر نخواهد بود اما تنها در شرایطی برای دامنه نام بلندی بگذارید که از نظر مفهوم در برندینگ سایت موثر باشد. مساله مهمتری که وجود دارد این است که نام دامنه حتما باید با محتوای سایت مطابقت داشته باشد. زیرا استفاده از کلمه کلیدی اصلی در نام دامنه علاوه بر اینکه به موتورهای جستجو کمک می کند تا بهتر بتوانند موضوع سایت را درک کنند به کاربران نیز در به خاطر سپردن نام وبسایت کمک می کند و این نیز به راه یافتن سایت شما به صفحه اول گوگل کمک می کند. در زمان جستجوی کاربر موتورهای جستجو ابتدا نام دامنه سایت را مورد بررسی قرار می دهند و در صورت اسپم بودن آن را نشان نمی دهند، همچنین کار دیگری که این موتورها انجام می دهند بررسی محتوای سایت و تطابق آن با نام وبسایت می باشد، درضمن استفاده از معادل انگلیسی کلمات کلیدی به درک بهتر موتورهای جستجو و بهینه سازی سایت شما نیز کمک می کند.

• متا تگ عنوان: به طور کلی متا تگ ها در سئو سایت و قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل تاثیر بسیاری دارند اما اصلی ترین و تاثیرگذار ترین آن ها متا تگ عنوان یا همان title می باشد. عنوان صفحه نیز جز اولین گزینه هایی است که توسط موتورهای جستجوی گوگل مورد بررسی قرار می گیرد. طبق قوانین گوگل عنوان اصلی صفحه باید بین ۳۰ تا ۶۰ کاراکتر نوشته شود و از کلمات کلیدی اصلی صفحه در آن استفاده گردد. می توانید کلمات کلیدی را با علامت | از یکدیگر جدا نمایید. در صورت خالی ماندن متا تگ عنوان خود گوگل با توجه به محتوای صفحه عبارت خاصی را برمی گزیند اما بهتر است خودتان عنوان مناسبی را انتخاب و درج نمایید. سعی کنید عنوان شما بیشتر از ۶۰ کاراکتر نباشد زیرا گوگل بیشتر از آن را به صورت نقطه چین نشان می دهد و خوانده نمی شود.

• متا تگ توضیحات: متا تگ توضیحات برخلاف متا تگ عنوان در صفحه سایت برای کاربر نمایش داده نمی شود، اما در کسب جایگاه در صفحه اول گوگل به سایت شما کمک می کند. زمانی که فردی کلمه کلیدی مربوط به سایت شما را جستجو می کند و لینک سایت شما در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود کاربر زیر لینک سایت متا تگ توضیحات را می بیند که شامل یک توضیح مختصر از موضوع صفحه می باشد. متا تگ توضیحات نباید کمتر از ۷۰ کاراکتر و بیشتر از ۱۵۰ کاراکتر داشته باشد، زیرا بیشتر از آن نمایش داده نمی شود و این کار تنها موجب تاثیرگذاری منفی بر روی سایت می گردد. درضمن پیشنهاد می کنیم از کلمه کلیدی دو مرتبه در این متا تگ استفاده نمایید.

• تگ H1: این تگ بسیار مهم برای اولین عنوان صفحه که در بالا ترین قسمت صفحه قرار می گیرد استفاده می شود. نکته بسیار مهمی که درباره این تگ باید بدانید این است که از تگ H1 تنها یک بار در صفحه باید استفاده نمایید و برای عنوان های بعدی می توانید به ترتیب از تگ های H2 و H3 استفاده کنید. تگ H1 به گوگل می فهماند که محتوای صفحه درباره چیست. در صورتی که تگ عنوان را خالی گذاشته باشید گوگل به صورت خودکار عنوانی که دارای تگ H1 می باشد را برای آن جایگزین می کند. به همین جهت است که تگ H1 اهمیت بسیاری در راه پیدا کردن سایت شما به صفحه اول گوگل دارد.

• کلمات کلیدی داخل متن: استفاده صحیح و مناسب از کلمات کلیدی در محتوا نیز یکی از راه های دست یافتن به صفحه اول گوگل می باشد زیرا در افزایش رتبه سایت نیز بسیار موثر است. باید در نحوه استفاده از کلمات کلیدی در محتوا دقت داشته باشید تعداد کم کلمه کلیدی در متن تاثیری نخواهد داشت اما تعداد بسیار زیاد هم مورد جریمه گوگل قرار می گیرد، پس برای قرار گیری سایت در صفحه اول گوگل باید به تعداد مناسب و در جایگاه مناسب از کلمات کلیدی استفاده نمایید. محتوای کمتر از ۵۰۰ کاراکتر از نظر گوگل یک مقاله شناخته نمی شود و متن خیلی بلند نیز کاربر را خسته می کند، مناسب ترین میزان برای یک محتوای خوب بین ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ کاراکتر می باشد. هرچه تعداد این کلمات در پاراگراف اول بیشتر باشد نیز بهتر است.

• تگ Alt برای عکس ها: تگ Alt نیز همانند تگ عنوان عمل می کند اما نه برای محتوا بلکه برای عکس ها، این تگ به گوگل می فهماند که عکس درباره چه موضوعی است و این مساله در زمان جستجوی افراد از طریق تصاویر یا Google image اهمیت پیدا می کند. با استفاده از این تگ شانس شما برای نمایش تصویر در ابتدای صفحه نتایج بیشتر می شود. نکته مهم درباره تگ alt مرتبط بودن عکس و محتوای تگ با موضوع صفحه می باشد. پس سعی کنید از کلمات کلیدی در این تگ نیز استفاده نمایید. همچنین در صورت بروز اختلال برای تصویر مورد نظر و عدم نمایش آن متن تگ alt بجای آن نشان داده می شود این موضوع نیز به قرار گرفتن سایت شما در صفحه اول گوگل کمک می کند.اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که تگ alt هر تصویر باید با دیگری متفاوت باشد.

• لینک های داخلی: حتما در وب سایت شما چندین صفحه مرتبط با یکدیگر با موضوعات مشابه وجود دارند که می توانید با لینک دادن به یکدیگر آن ها را بهم متصل نمایید. گوگل این نوع لینک دهی را بک لینک داخلی می نامد و در دادن رتبه و جایگاه به سایت شما در صفحه اول گوگل از آن تاثیر می گیرد. موضوع مورد توجه در این روش این است که انکرتکست یا همان عبارتی که لینک داده می شود باید کلمه کلیدی صفحه ای باشد که به آن لینک می دهید. به عنوان مثال اگر یک وبسایت سئو دارید و در صفحه خرید بک لینک می خواهید به صفحه بک لینک چیست؟ لینک بدهید می بایست عبارت بک لینک چیست؟ را در صفحه خرید بک لینک قرار داده و آن را به صفحه مورد نظر لینک دهید.

• لینک های خارجی: این نوع لینک ها را از سایت های دیگری دریافت می کنید و تاثیرگذاری آن ها از این جهت است که کاربران سایت های پربازدید با مطالعه مقاله جذاب شما در این سایت ها به موضوع سایت شما علاقمند شده و از طریق این لینک ها به سایت شما وارد می شوند. لینک های خارجی که از سایت های معتبر به سایت شما داده شده اند برای گوگل بسیار با ارزش هستند و باعث می شوند گوگل رتبه و جایگاه خوبی به شما در صفحه اول گوگل بدهد. ارزش این گونه لینک ها اگر از شبکه های اجتماعی باشند نیز به مراتب بیشتر خواهد بود، در ضمن سعی کنید مطالب و محتوایی که در سایت ها و شبکه های اجتماعی قرار می دهید جذابتر باشد تا بازدید کنندگان بیشتری دریافت نمایید.

• سرعت سایت: سرعت سایت اولین چیزی است که کاربر در هنگام ورود به سایت شما با آن مواجه می شود به همین جهت از اهمیت بالایی در قرار گرفتن سایت شما در صفحه اول گوگل برخوردار است. حتی در حالی که تمام موارد ذکر شده به خوبی انجام شده باشند و همین طور سایت شما از مطالب و محتوای بسیار خوب و مفیدی برخوردار باشد در صورتی که سایت به سختی لود شود کاربر منتظر نخواهد ماند و وارد صفحه شما نخواهد شد تا محتویات صفحه را ببیند، بنابراین سعی کنید تا جایی که امکان دارد حجم سایت را کاهش داده و سرعت لود صفحات را بالا ببرید.

• نقشه سایت: نقشه سایت به موتورهای جستجو مسیر پیمایش و جزئیات سایت شما را نشان می دهد و باعث می شود این موتور ها سریعتر بتوانند به بخش های مختلف سایت دسترسی پیدا کرده آن ها مورد بررسی قرار داده و ایندکس نمایند. این یک امتیاز مثبت برای دادن رتبه به سایت شما از سوی گوگل و قرار گرفتن وبسایت در صفحه اول گوگل می باشد. همچنین در صورت داشتن نقشه سایت هر زمان که صفحه یا بخش جدید به سایت خود اضافه می کنید به موتورهای جستجو نشان داده می شود و باعث سریعتر ایندکس شدن صفحات جدید نیز می گردد. به همین علت نقشه وبسایت شما باید کاملا واضح و خوانا باشد و مدام بروزرسانی شود تا هر تغییری که روی سایت صورت می گیرد در فایل Sitemap آن قرار گیرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست