در این مقاله قصد داریم مفهوم کلمه کلیدی چیست را بازگو کرده و به شما بگوییم محتوای سایت خود را جوری تولید و بارگذاری کنید که هم مورد تایید کاربران، هم موتورهای جستجو باشد. برای انتخاب کلمات کلیدی ابتدا شما باید مخاطبان محصول، خدمات و … را بشناسید تا بتوانید در برابر جستجوی آنان خدمات خود را ارائه دهید.

کلمه کلیدی چیست؟

در واقع کلمه کلیدی عبارت ها، واژه هایی هستند که خبر از متن ومحتوای کلی سایت می دهند، از نظرعلم سئو کلمه یا کلماتی که مخاطبان در موتورهای جستجو مثل گوگل جستجو می کنند کلمه کلیدی  گفته می شود، در اصل اگر متن و محتوای یک سایت را خوانده و کل متن را در یک عبارت یا کلمه بتوان توصیف کرد به آن کلمه کلیدی گفته می شود. برای تولید و ورود محتوا باید از کلمات کلیدی مرتبط با متن در صفحات مختلف استفاده شود تا شانس شما برای نمایش سایتتان هنگام جستجوی کاربران بیشتر باشد. برای درک بیشتر و بهتر مفهوم کلمه کلیدی چیست ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

کلمه کلیدی چیست

کاربران به دنبال چه کلماتی می گردند؟

شما می دانید چه سرویسی ارائه می دهید و چه خدمات، محصولات و… برای عرضه به کاربران دارید اما مخاطبان چطور دنبال کالا، خدمات و…می گردند و در چه صورتی به سایت شما می رسند؟ جواب این سوال مهم ترین مسئله برای درک مفهوم کلمه کلیدی چیست می باشد.

تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی
احتمالا شما تعداد کلمات کلیدی بسیار زیادی در ذهنتان برای گرفتن رتبه در موتورهای جستجو دارید که آن ها در حیطه فعالیت شما، خدمات، کالا یا موضوع های مرتبط به سایتتان می باشد. می توانید برای دریافت و استفاده از کلمات کلیدی از نرم افزار های رایگان موجود مثل googel keyword planer استفاده کنید و همیشه کلمات کلیدی استفاده شده در سایت رقبایتان را بررسی کنید.

با بررسی کلمات کلیدی پر بازدید و در نهایت انتخاب کلمه کلیدی بسته به موقعیت سایت تان می توانید پر بازدید ترین و بیشترین کلمه کلیدی مورد نظر جستجو، توسط کاربران را انتخاب و استفاده نمایید. زمانی که شما کلمه کلیدی را انتخاب و بر اساس آن متن و محتوا ایجاد کرده و در سایت بارگذاری می کنید در موتورهای جستجو کلمات کلیدی جدید، سوال و موضوعات جدید بسته به نوع محتوا ایجاد می شود که بهتر است از ابتدا به این مسائل دقیق تر فکر کنید. مثلا کاربر با تایپ عروس و آرایشگاه در موتورهای جستجو به کلمات کلیدی مشابه بر می خورد:

  • آرایشگاه عروس
  • سالن زیبایی عروس
  • پیکیج های آرایش عروس

شما بایداز کلمات کلیدی و عناوین پر سرچ در محتوای خود استفاده کنید که مخاطبان و کاربران آن را جستجو می کنند. در بعضی مواقع استفاده از کلمات کلیدی کم سرچ بهتراز استفاده از کلمات کلیدی پر سرچ می باشد، زیرا رقابت در این بخش کمی راحت تر است.

استفاده از کلمات کلیدی پر بازدید و یا کم سرچ هرکدام خوبی و بدی های خود را دارا هستند، از همین رو برای استفاده از هرکدام می بایست اطلاعات کافی در رابطه با مزایا و معایب آن ها داشته باشید. نکته مهم تنوع داشتن کلمه کلیدی می باشد، به این نکته نیزتوجه کنید که صفحات سایت شما باعث افزایش یا کاهش رتبه سایت شما شده که در نهایت موجب افزایش رنک گوگل و یا بالعکس می شود. صفحات اصلی سایت ها و برند های تجاری معتبر اکثرا رتبه بالایی دربیشتر کلمات کلیدی، درموتورهای جستجو دارند.

بررسی میزان جستجو کلمات کلیدی

هرچه میزان جستجو کلمه، کلمات کلیدی بیشتر باشد زمان و کار بیشتری برای دست یابی به رتبه بالا در موتورهای جستجو لازم است، که از طرفی به آن سختی کلمه کلیدی گفته می شود. در واقع هرچه مقدار جستجو و حجم آن بالاتر باشد نیاز به تلاش و زحمت بیشتری برای دست یابی به رتبه و جایگاه بالاتر لازم است. هرگز سراغ استفاده از کلمات کلیدی با حجم پایین جستجو نروید، چون ممکن است هیچ کاربری وارد سایتتان نشود و این مسئله ریسک بالایی دارد.
بهترین و درست ترین کار انتخاب کلمات کلیدی با حجم سرچ بالا می باشد که در آن ها رقابت کمتر است. که از این روش می توانید جایگاه خوبی در نتایج جستجو پیدا کرده که به آن سئو کلمه کلیدی یا Long tail گفته می شود.

مفهوم Long tail

آیا مشتاق کسب رتبه اول در کلمه کلیدی مثل کیف هستید؟ استفاده کلمه کلیدی که ماهانه ۴۰۰۰۰ و یا حتی ۴۰۰۰ جستجو در موتورهای جستجو دارد فوق العاده و شگفت انگیز می باشد، اما در اصل این جستجو ها تنها قسمتی از تمام جستجو های داخل موتورهای جستجو را شامل می شود. در اصل استفاده از کلمات کلیدی با این حجم جستجو می تواند نشان دهنده ابهام آن ها برای کاربران باشد. به عبارتی دیگر ممکن است سایت شما با استفاده از کلمات کلیدی پر بازدید با مخاطبان و بازدیدگنندگانی رو به رو شود که هدف آن ها با صفحه و سایت شما مطابقت ندارد و یکی نیست. برای مثال کاربران در موتورهای جستجو کلمه برگر را جستجو می کنند آیا آن ها می خواهند ارزش غذایی برگر را بدانند یا قصد سفارش برگر را به صورت اینترنتی دارند یا تصمیم به گرفتن طرز تهیه برگر و … دارند. گوگل در اصل هدف مخاطب را نمی داند به همین دلیل گزینه ها و سایت های زیادی برای او نمایش می دهد تا مخاطب از بین آن ها هدف خود را انتخاب کند.

کلمات کلیدی که حجم کمتری در جستجو دارند را دست کم نگیرید، در واقع کلمات کلیدی long tail را راحت تر می توانید به عنوان هدف سایت در نظر بگیرید، به این خاطر که مخاطبان دقیق تر و روشن تر جستجو می کنند. مثلا کسی که در موتورهای جستجو مثل گوگل کیف را سرچ می زند تصمیم دیدن کیف ها را دارد ولی شخصی که کیف زنانه چرم مشکی را سرچ می زند قطعا به دنبال هدف خاصی برای خرید می گردد.

همچنین می توانید سوال ها، انتقادات و پیشنهادات مردم در فضای مجازی را جمع آوری کرده و در جواب به سوالات و… صفحه ی پرسش و پاسخ ایجاد کنید، این کار موجب افزایش بازدید سایت شما می شود. شما می توانید بابررسی و در نظر گرفتن رقبای خودتان روشی اتخاذ کنید که در آن ممکن است جستجو ی کلمات بر حسب زمان و مکان تغییر کند و دریابید حجم کلمات کلیدی بسته به چه عواملی تغییر می کند.

بررسی کلمات کلیدی رقبا

شما در ابتدا کلمات کلیدی بسیاری را جمع آوری می کنید اما از کجا می دانید که با کدام کلمه کلیدی بهتر است شروع کنید؟ بهتر است در ابتدا کلمات کلیدی پر بازدید که رقبایتان در آن رتبه کسب نکرده اند را در نظر بگیرید، و از سوی دیگر کلمات کلیدی که رقبایتان در آن ها رتبه کسب کرده اند را در نظر بگیرید و بر روی آن ها کار کنید.

استفاده از کلمات کلیدی بر حسب فصل های مختلف

اطلاعات در مورد ترند و مد در هر فصلی یک روش خوب برای تولید محتوا به موقع می باشد. مثلا کسی در زمستان دنبال لباس نخی و صندل نمی گردد ولی خیلی ها به دنبال پالتو، یا شال و کلاه سرچ می زنند، شما در واقع می توانید محتوا و متن خود را از قبل ایجاد کنید و سر موقع انتشار دهید تا تحت فشار برای تحویل به موقع محتوا قرار نگیرید.

استفاده از کلمات کلیدی بر حسب منطقه

شما می توانید روشی در نظر بگیرید که در آن محدوده خاصی را هدف قرار دهید، که کلمات کلیدی بر اساس شهر، استان و… در google keyword planner استفاده کنید. بررسی مناطق جغرافیایی به شما کمک می کند تا سریع تر و بهتر مشتریانتان را پیدا کنید.

در گوگل برای نمایش نتایج بر اساس سلیقه کاربر ۵ فرمت اصلی وجود دارد.

جستجو برای دستیابی به اطلاعات خاص: کاربر به دنبال کسب اطلاعات مثل نام خواننده یک آهنگ خاص، یا ارتفاع پل طبیعت و … می گردد.

جستجو ناوبری: مخاطب دنبال مکان خاصی در اینترنت می گردد، مثلا صفحه اصلی فدراسیون ورزش همگانی.

جستجوی معامله ای: مخاطب تصمیم به انجام کاری دارد مثلا خرید کیف، کفش و …

جستجو تحقیقاتی: کاربر برای مقایسه ۲ کالا جستجو می کند که بتواند محصول مورد نیاز را بر اساس ویژگی های محصولات شناسایی کند.

جستجو بر اساس موقعیت مکانی: مخاطب دنبال جایی در اطراف خود می گردد، مثل رستوران، فروشگاه خاصی و…

در این قسمت قصد معرفی برخی ابزارها برای تعیین ارزش و جایگاه کلمه کلیدی در موتورهای جستجو به شما را داریم:

Google keyword planner: یکی از قدرتمندترین ابزارهای جستجو کلمات کلیدی می باشد که در واقع نقطه شروع تحقیق کلمات کلیدی در سئو می باشد.

Google trends: با استفاده از این ابزار گوگل می توانید به نوسانات حجم جستجو دست پیدا کنید، مثلا می توانید بفهمید که مردم از چه زمانی خرید لباس زمستانه را شروع می کنند.

Moz keyword explorer: با استفاده از این ابزار می توانید اطلاعات کاملی در مورد حجم جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر، سختی کلمه کلیدی و… را با استفاده از جریان های کلیکی کاربران به دست آورید.

Answer the public: شما می توانید با استفاده از این ابزار رایگان متوجه شوید که در مورد کلمه کلیدی چه سوالاتی وجود دارد.

با رعایت اصول و روش های ایجاد متن و کلمات کلیدی می توانید رتبه سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو افزایش دهید و بازدید گنندگان بیشتری داشته باشید. انتخاب کلمه کلیدی شما، بررسی رقبا، سرعت سایت و … از عوامل تاثیر گذار در رتبه بندی نتایج سایت می باشد. در واقع رعایت اصول گفته شده برای درک مفهوم کلمه کلیدی چیست و استفاده از کلمات کلیدی به جهت کسب رتبه بهتر و بالاتر در موتورهای جستجو کمک می کند ولی تنها با انجام این کار به رتبه بالا دست نخواهید یافت و تنها این کار جوابگو و کافی نیست. بدین وسیله امیدواریم با مطالعه مقاله کلمه کلیدی چیست مطالب مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست