بعد از گذشت زمان نسبتا کوتاهی که در دنیای وب و سئو قدم گذاشته اید، bonce rate یا نرخ پرش به گوشتان می رسد که در این مقاله قصد تعریف بونس ریت، عملکرد آن و… را داریم.
نرم افزارهایی که ترافیک و وضعیت سایت ها را ارزیابی می کنند، معمولا از بنس ریت هم گزارش هایی ارائه می دهند. سرویس هایی مثل الکسا alexa.com ، گوگل آنالیتیکس google analytics، سرویس و نرم افزارهایی هستند که نرخ بانس را رائه می دهند.

bouncrate

مفهوم نرخ بانس یا bounce rate :
نرخ بانس یا bounce rate قبل از تداول وب و اینترنت استفاده می شد. معنی لغوی کلمه bounce به معنای برخورد با موانع و بازگشت می باشد، مثلا فروشنده ای در مغازه ای مشغول به کار می باشد و مشتری وارد مغازه او می شود، کمی ویترین و اجناس را مشاهده می کند و بدون مراوده ای با فروشنده از مغازه خارج می شودعملا bounce اتفاق افتاده است و انگار مشتری بعد از ورود به مغازه با دیواری برخورد کرده و بعد خارج شده است. فروشنده بی شک توقع خرید از هر مشتری که وارد مغازه می شود را ندارد، اما این که مشتری بدون مراوده و بررسی جنس و کالایی از مغازه خارج شود آن چنان جالب و جذاب نیست. اگر تعداد این نوع مشتری ها بالا رفته بهتر است بهتر است علت را جویا شده و بررسی انجام دهید. این رفتار مشتری در اصل نمونه ای اصلی bounce می باشد. اگر دارای مغازه یا فروشگاهی هستید نرخ بانس را به دو شکل می توانید تعریف کنید.

بانس برای فروشگاه: چند درصد از خریداران و مشتریان بعد از ورود به فروشگاه بدون هیچ مراوده ای با فروشنده و فقط با دیدن و نگاه کردن اجناس از فروشگاه بیرون می روند؟بانس برای محصول: چند درصد از مشتریان بعد از مشاهده و بررسی محصول بدون هیچ حرف و سوالی از فروشگاه خارج می شوند؟ بی شک نرخ بانس محصول با نرخ بانس فروشگاه متفاوت می باشد.

با این مقدمه به سراغ تعریف نرخ بانس در فضای وب و اینترنت می رویم که در ابتدا به بیان چند نکته مهم در این مورد می پردازیم.
کم شدن نرخ بانس اتفاق خوب و خوشایندی است که نشان میدهد ارتباط بازدیدکننده با شما عمیق تر شده است.
نرخ بانس کسب و کار خود را با هم صنعت های خود بسنجید. مثلا اگر بانک هستید نرخ بانس را با بانک های دیگر بسنجید، یا نرخ بانس وبلاگ را با وبلاگ های دیگر مقایسه کنید.
نرخ بانس همیشه و همه جا هم مفید نیست. هر شاخص و آماردهنده ای همان طور که فوایدی دارد می تواند مضر و گیج کننده هم باشد.

در واقع bounce rate یک واژه و اصطلاح در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین می باشد و درصد کاربرانی که بعد از ورود و دیدن یک سایت از آن برای جذاب نبودن سایت و کاربر پسند نبودن آن خارج می شوند را نشان می دهد، در اصل هرچه درصد بانس ریت کمتر باشد بهتر است. اگر درصد bounce rate بالا باشد در واقع یعنی بازدید کننده ومخاطبانی که وارد سایت می شوند و در آن جذابیتی برای ماندن در سایت و تشویق برای دیدن دیگر صفحات سایت نمی بینند سریع از آن خارج و آن جا را ترک می کنند.

بانس ریت چیست؟
بانس ریت در اصل به نرخ مخاطبانی گفته می شود که درسایت وارد می شوند و بدون هیچ ارتباط و کلیکی بر روی گزینه ای مثل: منوی سایت، ادامه مطلب و … از سایت خارج می شوند. در اصل به دین معناست که هر نرم افزاری که برای آمارگیری بر سایتتان نصب کرده اید هیچ تعاملی از طرف مخاطبان و کاربران سایت ثبت نکرده است.
معمولا بازدیدهایی به این شکل به یک صفحه که کاربر وارد آن شده محدود می شوند و کاربر دیگر صفحات را نمی بیند. بانس ریت مقیاسی برای سنجیدن کیفیت محتوا یک صفحه و میزان علاقه کاربر برای ارتباط به سایت شما به حساب می آید.

Bounce rate و سئو
تحقیق و بررسی های زیادی مبنی بر تاثیر بانس ریت در سئو وب سایت انجام شده که تصور نمی کنیم گوگل از پلتفورم هایی مثل گوگل آنالیتیکس برای رتبه بندی سایت استفاده کند. زیرا پیاده سازی و شبیه سازی بانس ریت برای گوگل کار دشوار و سختی نمی باشد. در اصل از نظر سئو همه ی نقطه های سایت باید سئو وبهینه سازی شده باشند، در نتیجه توجه به نرخ بانس ریت سایت به بهینه سازی بیشتر و بهتر سئو سایت کمک می کند.

میزان bounce rate خوب و بد بودن آن بسته به هدف تولید و ایجاد صفحات وب می باشد. مثلا اگر هدف از ایجاد صفحه ای صرفا اطلاع رسانی باشد بانس ریت بالا خیلی هم بد نیست. اگر هدف از ایجاد صفحه ای برقراری و تعامل با کاربران و مخاطبان است نرخ بانس بالا نکته خوبی نیست. مثلا شما در صفحه ای ازسایتتان هدف کسب کاربر برای اشتراک مطالب و خبر نامه های سایتتان را دارید، اگر صفحه مورد نظرتان بانس ریت بالایی دارد باید اقدام به بهینه سازی صفحه کنید، می توانید با اضافه کردن کلمه اشتراک برای کاهش بانس ریت قدم موثری بردارید. هم چنین اگر شما با تبلیغات دروغین کاربر و مخاطب را به سایت جذب کنید دور از ذهن نیست که کاربر بعد از ورود به سایت و ندیدن آن چه انتظارآن را داشته از سایت خارج شود.

از سوی دیگر اگراز ابتدا هدف صفحه ایجاد شده را به طور واضح مشخص کنید و با تناسب به آن برای جذب کاربر قدم بردارید بی شک بانس ریت پایینی برای صفحات سایتتان خواهید داشت. در اصل bounce rate مقیاسی برای سنجش موفقیت یک سایت به حساب می آید. مثلا اگر شما برای سئو و بهینه سازی سایت اقدام به طراحی و ایجاد تغییرات در سایت کرده اید و با بانس ریت بالا مواجه شده اید، پس ایجاد تغییرات و طراحی جدید با مشکلاتی رو به رو می باشد.

سایت های زیادی بوده که بانس ریت آن ها به میزان غیر طبیعی پایین بوده که این حالت زنگ هشداری برای شما می باشد که در اصل خبر از ایراد در پیاده سازی گوگل آنالیتیکس می دهد. چند عامل در بانس ریت سایت موثر می باشد که در چنین حالتی ممکن است گوگل در پیاده سازی دچار اشتباه شده باشد و آن را به عنوان مشارکت در سایت به حساب بیاورد.

چطور موجب کاهش bounce rate شویم؟
تنها راه افزایش کاربر، مخاطبان و کاهش بنس ریت سایت بهبود و جذاب کردن صفحات سایت می باشد که از ۲ دید می توان به آن نگاه کرد از دید صفحه سایت، از دید منبع ترافیک. باید دید از دید انتظارات مخاطب و کاربرانی باشد که وارد سایتتان می شوند مثلا شما تبلیغاتی در یک صفحه سایتی انجام می دهید و از آن طریق ورودی و بانس ریت سایتتان بالا رفته است در چنین شرایطی در می یبایم که کاربران درپی انتظاراتی به لینک تبلیغ شما کلیک می کنند اما انتظارات آن ها برآورده نمی شود و سریع از سایت خارج می شوند، در چنین مواقعی باید تبلیغ خود را بازبینی کرده و دقیقا با آنچه در صفحات ساییتان وجود دارد منطبق کنید تا کاربرانی که دنبال آن هدف هستند به سایتتان وارد شده و bounce rate سایت شما کاهش یابد. زمانی که صفحه ی مورد نظر در زمینه انتظارات مخاطبان و کاربران می باشد اما هم چنان نرخ بانس ریت بالا می باشد باید به صفحه دقت بیشتری کرد.

محتوای استفاده شده در سایت چقدر ارزشمند و کارا می باشد؟ آیا لینک های داخلی به صفحات مرتبط میرسد؟ کار با منوی سایت راحت است؟ و…. از جمله مواردی می باشد که در بهینه سازی در صفحات سایت می بایست به آن ها دقت کرد. مواردی که برای کاهش بانس ریت باید به آن ها دقت کرد بهینه سازی محتوا، خوانا کردن محتوا، استفاده نکردن از پاپ آپ و… می باشد که در ادامه به توضیح چند مورد آن می پردازیم.

بهینه سازی محتوا
یکی از روش ها برای کاهش نرخ bounce rate بهینه سازی محتوا می باشد. زمانی که شما محتوا ی با کیفیت و ارزشمند در سایتتان استفاده کنید کاربران و مخاطبان را ترغیب به ادامه دیدن دیگر صفحات سایتتان می کنید. اگر سایت شما، فروشگاهی باشد که موجب اعتماد از جانب مخاطبان و برند شدن نام تجاری شما درآینده می شود. مرتبط بودن محتوا با خواسته کاربر بسیار با اهمیت است. اگر سایت شما سایت فروشگاهی باشد استفاده از اخبار پزشکی در آن جایی ندارد، اگر چنین اشتباهی مرتکب شوید نرخ بانس ریت سایتتان افزایش پیدا می کند.

خوانا کردن محتوا
علاوه بر بهینه سازی محتوا، خوانایی آن تاثیر زیادی در کاهش نرخ یاbounce rate دارد. سایت های زیادی در خود متن اطلاعات زیادی دارند اما اگر نگارش آن و نحوه ی ارائه آن به مخاطبان درست نباشد کاربران علاقه ای به خواندن و دنبال کردن صفحات دیگر سایتتان از دست می دهند. توجه کنید که برای ایجاد محتوای با کیفیت و خوانا از متون، تصاویر، تیترهای مناسب و … استفاده نمایید.

استفاده نکردن از پاپ آپ ها:
پنجره پاپ آپ ها موجب فراری دادن کاربران سایت می شود. صفحات پاپ آپ تاثیری جز پرت کردن حواس کاربران ندارند. این پنجره ها باید در جای درست خود استفاده شوند و استفاده ازآن ها به شکل حداقل باشد.

در نهایت bounce rate مقیاسی برای به دست آوردن شاخصی از تلاش ها و زحمات شما در امر بازاریابی آنلاین می باشد. با استفاده از این معیار می توانید متوجه شوید تا چه حد به نیاز کاربران پاسخ داده اید. پس شما می توانید با استفاده از پارامتر بانس ریت متوجه شوید که کدام صفحه نیاز به بازنگری و صرف وقت بیشتری دارد. رفع نیاز کاربر، جذاب کردن محتوا و صفحات منجر به ایجاد سایت فوق العاده می شود، و از کسی پوشیده نیست سایت رتبه بهتری به دست می آورد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست