گوگل مای بیزینس چیست؟ همان طور که خودتان نیز می دانید، گوگل یک سیستم فوق العاده پیشرفته است که مدام به نیاز های جدید و تازه کاربرانش، نیم نگاهی دارد و همواره آنها را مورد بررسی قرار می دهد. از همین جهت است که همواره می توانیم ببینیم که قابلیت ها و تجهیزات جدیدی به گوگل اضافه شده است. گوگل مای بیزینس نیز یکی از همین قابلیت های جدید است که مطابق با نیاز کاربران طراحی شده است. خوب است بدانید که گوگل مای بیزینس در واقع یک پلتفرم است. کاربران گوگل می توانند با استفاده از این پلتفرم، به جستجوی خدمات و یا تجارت مورد نظرشان بگردند و به راحتی آن را روی گوگل مپ پیدا کنند و با استفاده از این اطلاعات به راحتی به نتیجه دلخواه خود برسند. این ابزار می تواند کمک بسیار بزرگی باشد به کسانی که می خواهند کسب و کار خود را ارتقا دهند و آن را در فضای مجازی نیز به مردم معرفی کنند و از طریق فضای آنلاین مشتری جلب کنند.

گوگل مای بیزینس

همان طور که می دانید فضای مجازی به تازگی تبدیل به یکی از قدرتمند ترین و بهترین فضا های گسترش کسب و کار شده است. به همین علت است که گوگل مای بیزنس می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای صاحبان مشاغل باشد که با استفاده از آن به تبلیغ و ارتقای کسب و کار خود بپردازند، چرا که گوگل مای بیزینس کاربران زیادی دارد و نیز، رایگان است و هزینه ای بر دوش صاحب مشاغل نمی اندازد، که خود یکی از مهم ترین مزیت های آن است. البته، بدیهی است که گوگل مای بیزینس یک پلتفرم بسیار پیشرفته است و برای کسب آشنایی با آن تنها این توضیحات مختصر کفاف نمی دهند. در ادامه این متن می خواهیم به بررسی دقیق تر گوگل مای بیزینس بپردازیم و کاربرانی که می خواهند از این قابلیت استفاده نمایند را در این مسیر راهنمایی کنیم، به برخی از سوالات متداول آنان پاسخ دهیم و نکات ریز و درشتی که لازم است در این باره بدانند را گوشزد کنیم.

ماهیت گوگل مای بیزینس اصلا چیست؟
گوگل مای بیزینس یک ابزاری است که به طور کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد. وظیفه اصلی این ابزار این است که تبلیغ و تجارت کاربران را به صورت مجازی و آنلاین ارتقا دهد و از طریق فضای مجازی به بیشتر دیده شدن آنها کمک کند. صاحبان مشاغلی که علاقه دارند اطلاعات فروشگاهشان در این سیستم ثبت شود، درست مثل ثبت کردن اطلاعات در یک دایرکتوری آنلاین، در این سیستم نیز باید یک پروفایل مخصوص به خود ایجاد نمایند، و به علاوه آن، نکات مورد نیاز را درباره تجارتشان در آن جا، اعلام نمایند. برای مثال، صاحب شغلی که تصمیم دارد از این جهت به تبلیغ و ارتقای شغلش بپردازد، باید حتما پس از ساختن یک پروفایل و وارد شدن به آن، برخی اطلاعات ضروری را در آن آپلود کند، مثل عکس های فروشگاه و یا تجارتش، اطلاعاتی درباره ساعت کاری شان، آدرس دقیق و کاملا جزئی، شماره های تلفن، سال شروع به کار و فعالیت، و اطلاعاتی از این قبیل. هر چقدر این اطلاعات دقیق تر و بهتر وارد شوند می توانند در جذب سایر کاربران تاثیرگذار تر باشند، چرا که اعتماد بیشتری به خود جلب خواهند کرد.
اما اینها، تنها ویژگی های جالب و تاثیر گذار گوگل مای بیزینس نیستند و این پلتفرم قابلیت های دیگری نیز در دسترس کاربران می گذارد که بسیار جالب هستند و تاثیر فوق العاده و چسمگیری در جلب نظر مشتری های جدید و معرفی کردن کسب و کار به افراد جدید دارد. از جمله این قابلیت ها می توانیم به این مورد اشاره کنیم که صاحب مشاغل پس از آن که پروفایل خود را در گوگل مای بیزینس ایجاد کردند و اطلاعات مورد نیازی که در پاراگراف قبلی به آنها اشاره کردیم را در آن بارگذاری کردند، می توانند درست مثل رسانه های اجتماعی دیگر در آنجا به آپلود کردن پست ها و استوری های موقت مشغول شوند و از این طریق نیز حمایت و اعتماد بیشتری از مشتریان خود جلب کنند و این استوری ها و پست ها دائم نیستند و پس از هفت روز به طور خودکار حذف خواهند شد.
ویژگی دیگری که در این پلتفرم وجود دارد و بسیار بر نظر مشتریان و کاربران تاثیر گذار است، این است که این پلتفرم اجازه می دهد سایر کاربران این سیستم، برای صاحبان مشاغل به نوعی نظر بگذارند و حتی آنها را امتیاز دهی نمایند. برای مثال، صاحب یک رستوران برای خود در این پلتفرم پروفایل ایجاد می کند و اطلاعات لازم را در آنجا قرار می دهد. یکی از مشتریان قبلی او، که رستوران را دیده است و با کیفیت کار او آشنایی دارد با پروفایل او مواجه می شود. می تواند برای او نظر بگذارد که آیا از رستوران راضی بوده یا نه، و این نظرها و امتیاز ها برای سایر کاربران نیز، قابل نمایش هستند. این قابلیت برای ایجاد اطمینان بیشتر در کاربران ایجاد شده است و به آنها اجازه می دهد که بهتر بتوانند در فضای مجازی به تصمیم گیری مشغول گردند. جالب است بدانید مشتریان علاوه بر این که قادر هستند نظرات و امتیازاتی را برای شما ثبت نمایند، در صورتی که عکسی و یا اطلاعات خاصی از شما و محل کارتان داشته باشند، می توانند آن را آپلود کنند تا سایر کاربران نیز ببینند و بیشتر از قبل با تجارت شما آشنا شوند. این قابلیت بسیار مفید است، چرا که در جلب اعتماد سایر کاربران، می تواند تاثیربه سزایی داشته باشد. (البته، کاملا بدیهی است، این اعتماد تنها در صورتی که مشتری های شما بازخورد خوبی از خود نشان دهند ایجاد می شود.)

آیا واقعا نیاز است پروفایل گوگل مای بیزینس ایجاد کنید؟ آیا اینکار برای شما مزیتی به همراه دارد؟
صد در صد. گوگل مای بیزینس یکی از بهترین فرصت ها است که می توانید با استفاده از آن به راحتی به ارتقای شغل تان بپردازید و آن را به افراد بیشتری معرفی کنید. اینها تنها مزیت های این پلتفرم نیستند و خوب است بدانید در صورتی که به اندازه کافی آگاهی داشته باشید، به راحتی می توانید با استفاده از پروفایل گوگل مای بیزینس تان، اطلاعات بسیار مفیدی درباره مشتریان و خواسته های آنها کسب کنید. نکته ای که در این بخش نیاز است بیان کنیم این است که گوگل مای بیزینس به ابزار مجهز می باشد به اسم ابزار insights. بدون شک افرادی که تا حدی با سایر رسانه های مجازی مثل اینستاگرام، آشنایی دارند، این ابزار را می شناسند و می دانند روش کار آن چیست. این ابزار به دقت همه آمار پروفایل شما را جمع آوری می کند و در اختیار شما قرار می دهد. از جمله این آمار، می توانیم به میزان بازدید پروفایل شما اشاره کنیم. همچنین می توانید با استفاده از این ابزار به خواسته های کاربران و مشتری های تان پی ببرید و سعی کنید با انجام دادن و فراهم کردن این خواسته ها، مشتریان بیشتری را برای خودتان جلب کنید. به علاوه داشتن یک پروفایل گوگل مای بیزینس به شما کمک می کند کسب و کار خود را به گروه وسیع تری از افراد معرفی کنید و آن را ارتقا دهید، و هم چنین با استفاده از قرار دادن عکس ها و پست های هیجان انگیز، به جلب بیشتر مشتری ها بپردازید. خوب است بدانید شما می توانید با استفاده از گوگل مای بیزینس حتی به طور مستقیم نیز با مشتریان و کاربران در ارتباط باشید و از این طریق فرصت های جدیدی برای خود کسب کنید.

گوگل مپ و گوگل مای بیزینس چه فرقی دارند؟ ما که می توانیم به راحتی با استفاده از گوگل مپ همه این قابلیت ها را ببینیم!
برخی به اشتباه باور دارند این دو پلتفرم با یک دیگر تفاوتی ندارند و یکسان عمل می کنند. در نظر داشته باشید که گوگل مپ یک پلتفرم کاملا عمومی است که برای اهداف مختلفی مثل مسیر یابی و راهنمایی مردم برای یافتن راه ها طراحی شده است. برای استفاده از این پلتفرم هیچ احتیاجی به ساختن یک پروفایل نیست و عموم می توانند به راحتی با وارد شدن به اپلیکیشن از قابلیت ها و اطلاعات آن بهره مند شوند و از آنها استفاده نمایند. هم چنین کاربر ها می توانند در گوگل مپ به جستجو بپردازند و این کسب و کار ها را بیابند و اطلاعاتی که درباره آنها نیز اپلود شده است مشاهده نمایند. همین امر باعث شده بسیاری گمام کنند این دو پلتفرم یکسان هستند. اشتباه آنها اینجاست که ان ها تنها مشغول استفاده از این پلتفرم به طور عمومی هستند و هنوز به ساخت یک پروفایل شخصی اقدام نکرده اند. برای این که شخصی بتواند یک پروفایل شخصی ایجاد نماید و از آن طریق به گسترش کسب و کار خود اقدام کند، باید از طریق گوگل مای بیزینس اقدام نماید.
صاحبان مشاغل می توانند به راحتی با ایجاد یک پروفایل، برای روی گوگل مپ لوکیشن خود را ثبت کنند تا لوکیشن شان برای عموم قابل مشاهده شود. البته، خوب است بدانید این کار را عموم نیز به راحتی می توانند با استفاده از گوگل مپ انجام دهند. برای مثال شخصی اطلاع دارد که محل قرارگیری یک مغازه کجاست، و در گوگل مپ لوکیشن آن را ثبت می کند. اما این مورد با این که شما خودتان پروفایل را ایجاد کنید، اطلاعات مورد نظر را وارد کنید، از ابزار این سایت ها بهره ببرید و مستقیما با مشتری هایتان ارتباط داشته باشید بسیار فرق می کند. همواره پیشنهاد ما این است از این پلتفرم رایگان فوق العاده استفاده کنید و خود را از مزایای آن بهره مند سازید تا بتوانید قدمی مثبت در ارتقای شغلی خود بردارید. با این کار شما خود را به عنوان صاحب این کسب و کار ثبت می کنید.

تفاوت گوگل پلاس و گوگل مای بیزینس در چیست؟
خیلی از افراد نیز به اشتباه این دو پلتفرم را با یکدیگر یکسان می دانند و آنها را یک دیگر همکار در نظر می گیرند. این گمان آنها کاملا نادرست است. خوب است بدانید گوگل پلاس بسیار قدیمی است و به تازگی نیز متوقف شده است و اکانت ها و پروفایل های موجود در آن نیز به تبع از کار افتاده اند. گوگل پلاس در واقع سیستمی بود که در گذشته صاحبان مشاغل را ملزم به انتشار عکس ها و پست هایی از کارشان می کرد تا با استفاده از این کار به ارتقای شغلی آنها بپردازد. می توان گفت روش کاری این پلتفرم کمی به فیسبوک شباهت داشت. اما خب، همانطور که گفتیم گوگل پلاس متوقف شد و اکنون دیگر فعال نمی باشد. هم اکنون گوگل مای بیزینس که پلتفرم قوی تر و دقیق تری نیز هست جای آن را گرفته است و به طور رایگان در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

با این وجود، آیا بهتر نیستن چندین پروفایل گوگل مای بیزینس ایجاد کنیم؟ این کار باعث ارتقای بیشتر و پیشرفت بیشتر شرایط کاری مان نخواهد شد؟
تحت هیچ شرایطی نباید به چنین کاری دست بزنید، این کار نه تنها باعث پیشرفت و ارتقای بیشتر کسب و کار شما نخواهد شد، بلکه به آن آسیب خواهد زد! علت این امر این است که گوگل یک سیستم پیشرفته است و همواره در تلاش است با غربال گری اطلاعاتی که در آن موجود است، بهترین و دقیق ترین اطلاعات را در اختیار کاربران خود قرار دهد. اگر گوگل چندین پروفایل مشابه از کسب و کار شما بیابد، ممکن است از به نمایش گذاشتن آنها امتناع ورزد و این به معنی آن است که فرصت تبلیغ و جلب مشتری در این پلتفرم از شما سلب خواهد شد. پیشنهاد ما به شما این است که اگر صاحب این کسب و کار هستید و می خواهید با استفاده از گوگل مای بیزینس به تبلیغ و گسترش آن بپردازید، تنها یک اکانت ایجاد کنید تا باعث سردرگمی موتور های جستجوی گوگل نگردید.
البته، برای برخی افراد، کسب و کارشان به گونه است که شعبه های متفاوتی دارند و می خواهند با ایجا چندین اکانت مختلف به قرار دادن تمامی لوکیشن هایشان در این پلتفرم بپردازند. این کار نیز عمیقا اشتباه است و شخص باید با استفاده از اکانتی که دارد، به قرار دادن چندین لیسنینگ بپردازد و از این طریق لوکیشن های مختلف خود را به کاربران معرفی کند. ایجاد کردن چندین پروفایل مختلف می تواند باعث گیج شدن موتور های جستجو شود و هم چنین رفتار شما را، غیر حرفه ای جلوه دهد، بنابراین حتما از این کار اجتناب نمایید.
سوالی که در این بخش ایجاد می شود این است که چه کسانی می توانند اکانت گوگل مای بیزینس داشته باشند و چه کسانی نمی توانند. گروه های شغلی ای که می توانند از این پلتفرم استفاده نمایند به شرح زیر می باشند:

۱) شغل هایی که موقعیت مکانی فیزیکی دارند!
برخی از مشاغل هستند که برای ارائه خدمات، فرد حتما باید به طور حضوری به آنجا مراجعه کند و از این جهت نیز این شغل ها در دسته اول قرار می گیرند. از جمله این شغل ها می توانیم به رستوران ها اشاره کنیم. این شغل ها با ساختن یک اکانت گوگل مای بیزینس، موقعیت مکانی خود را در نقشه ثبت می کنند و از این جهت به جلب مشتری می پردازند.

۲) شغل هایی که مربوط به کسب و کار های موبایلی هستند!
برخلاف چیزی که ممکن است با دیدن اسم این دسته حدس بزنید، این دسته شمال شغل ها و کسب کار هایی می باشد که برای ارئه خدمات به موقعیت مکانی مشتری مراجعه می کنند. از جمله کسب و کار های این دسته می توانیم به تعمیر کارها اشاره کنیم. این دسته نیز می توانند با ایجاد یک پروفایل به تبلیغ و گسترش دادن شغل خود بپردازند.

۳) مشاغل انفرادی!
برخی از صاحبان مشاغل مثل وکیل ها و یا حسابدار ها و یا دکتر ها هستند، که برای خودشان می توانند وبسایت و دفتر کار داشته باشند و مشغول به کار شوند. تا زمانی که این مشاغل از محلی برخوردار هستند تا بتوانند آن را روی مپ ثبت کنند تا مشتریان با مراجعه به آن محل از آن ها خدمات بگیرند، می توانند اکانت گوگل مای بیزینس داشته باشند. (این به آن معنی است که بدون داشتن لوکیشن، ساخت این پروفایل ها برای آنان ممکن نیست!)

و حال، به سراغ شغل هایی می رویم که نمی توانند اکانت گوگل مای بیزینس داشته باشند:
۱) دفاتر مجازی:
بدیهی است که دفاتر مجازی محل و لوکیشن برای مراجعه مشتری ندارند و به همین دلیل نیز گوگل به آنها اجازه نمی دهد که یک پروفایل گوگل مای بیزینس ایجاد کنند. دفاتر مجازی ممکن است هر نوع اطلاعات دیگری داشته باشند، مثل شماره تماس، ساعت کاری و غیره. اما تا زمانی که آدرس و لوکیشن دقیقی برای مراجعه مشتری نداشته باشند، نمی توانند اکانت ایجاد نمایند.
۲) املاک!
در برخی موارد پیش آمده است شخصی برای املاکی که می خواهد آنها را به فروش برساند یک پروفایل ایجاد کرده است! این کار خلاف قوانین گوگل مای بیزینس می باشد و از این امر جلوگیری می کند. البته اگر شخصی دفتر املاک داشته باشد و در آنجا مشغول به کار باشد، هیچ مشکلی ندارد که یک پروفایل داشته باشد. این کار تا زمانی اشتباه است که شخص، برای یک ملک یک پروفایل ایجاد کند!
۳) ملاقات ها:
به طور کلی، ایجاد پروفایل برای صاحب مشاغلی که از لوکیشن بهره مند نیستند خلاف و نقض قوانین است. برای مثال افرادی که برای انجام کار خود به محل های متفاوتی مراجعه می کنند، در این دسته جای می گیرند. حتی اگر تمامی اطلاعات مورد نیاز دیگر را داشته باشند در صورتی که لوکیشن مخصوص به کسب و کار را نداشته باشند نمی توانند پروفایل ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست