نیچ مارکتینگ چیست؟ سیاست هوشمندانه ای را در نظر بگیرید که بر روی بخشی از بازار دست می گذارد که دیگران از آن غافل هستند. مثلا در حالی که همه مشغول تولید محصولات برای راست دست ها هستند، یک کمپانی تمرکزش را بر روی چپ دست ها گذاشت و بسیار هم موفق شد. سیاستی که در مورد آن صحبت می کنیم، نیچ مارکتینگ است.
نیچ مارکتینگ عبارتی است که این روزها زیاد به گوش می خورد. معادل فارسی این واژه “گوشه ای از بازار” یا “جاویژه” است. اما نیچ مارکتینگ چیست و چرا مهم است؟ در ادامه مطالب در این مورد صحبت می کنیم.

نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ چیست؟
همان طور که گفتیم معادل فارسی نیچ مارکتینگ را می توان بازاریابی گوشه ای در نظر گرفت. منظور از نیچ مارکتینگ این است که بر روی قسمتی از بازار هدف دست بگذارید که دیگران از ان غافل هستند.
کار کردن بر اساس نیچ مارکتینگ، باعث می شود مشتری های خودتان را پیدا کنید. مشتریانی که نیازشان توسط شما برآورده می شود و به شما وفادار خواهند ماند.

مزیت های استفاده از جاویژه چیست؟
فعالیت در نیچ مارکتینگ مزیت های خودش را دارد. در حقیقت شما نیاز افرادی را براورده می کنید که تا به حال کسی حواسش به ان ها نبوده است.

برندسازی تان به خوبی انجام می شود
شما در نیچ مارکتینگ با گروه خاصی از افراد در ارتباط هستید. طبیعی است که ارتباط تان با این افراد خاص است. شما با این مشتریان با زبان خودشان صحبت می کنید و ارتباط خاص و قوی ای با آن ها دارید. همین ارتباط خاص باعث می شود تا قدم هایی برای برندسازی بردارید.

به سرمایه زیادی احتیاج ندارید
اگر شما بخواهید وارد یک بازار گسترده شوید قطعا به مهارت و سرمایه زیادی احتیاج دارید. نیچ مارکتینگ کمک می کند با سرمایه کم بر روی بخش کوچکی از بازار تمرکز کنید. کسب و کار شما روز به روز موفق تر شده و می توانید آن را توسعه دهید.

مخاطب خود را به راحتی جذب می کنید
مشتریان شما در نیچ مارکتینگ مشخص هستند. شما می دانید که ان ها چه کسانی هستند و در چه پلتفرم هایی وقت می گذرانند. آشنایی کامل با مشتریان باعث می شود نیازی به هدر دادن وقت و هزینه تان در پلتفرم های تبلیغاتی و… نداشته باشید.

رقبای کمتری دارید
وقتی شما به سراغ افرادی می روید که تا به حال کسی به فکرشان نبوده، رابطه قدرتمندی را شکل می دهید. حتی اگر پس از شما کسی بخواهد در حیطه کاری تان شروع به فعالیت کند، مشتریان به شما وفادار خواهند ماند.
هم چنین وقتی برای افراد خاص فعالیت می کنید، محصولات و خدمات تان خاص است و هر کسی توانای رقابت با شما را ندارد. در این شرایط رقبایتان کم هستند و در نتیجه بسیاری از دردسرها از کسب و کارتان حذف می شود.

رابطه شما و مشتریان قوی تر است
مخاطب شما محدود و مشخص است. در این شرایط شما زمان بیشتری برای مخاطب خود دارید و می توانید بیشتر برای او وقت بگذارید. مسلم است که هر چه وقت بیشتری برای مشتریان تان داشته باشید، ارتباطتان با ان ها قوی تر می شود. ارتباط قوی تر با مشتری همیشه مساوی است با موفقیت بیشتر کسب و کار.

سئو سایت تان راحت تر انجام می شود
سئو فعالیتی است که برای موفقیت سایت ها ضروری می باشد. کسب و کارهای بزرگ و موفق مبالغ زیادی برای سئوی سایت شان پرداخت می کنند. این جا گوگل هم از کسب و کارهای تخصصی حمایت می کند. یعنی وقتی شما نیچ مارکت خودتان را دارید و فعالیت تخصصی می کنید، گوگل شانس بیشتری برای ارتقاء سایت تان به شما می دهد.

شناخت مخاطب راحت تر انجام می شود
برای موفقیت در هر کسب و کاری باید مخاطب خود را بشناسید. مثلا اگر شما بخواهید کتاب بفروشید باید سلیقه همه افراد را بررسی کنید تا بدانید چه کتاب هایی مورد نیاز است. در این شرایط می توانید نوجوانان را به عنوان جامعه هدف خود انتخاب کنید مسلم است که در این صورت راحت تر می توانید مخاطبان خود را شناسایی کرده و نیازهایشان را بررسی کنید.

ریچ مارکتینگ به داد کسب و کارهای کوچک می رسد
می دانید که درصد زیادی از کسب و کارهای کوچک، در همان ابتدای راه با شکست مواجه می شوند؟ این موضوع می تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از این دلایل، استراتژی های غلط در شروع کسب و کار است.
فرض می کنیم شما در حوزه طراحی و تولید لباس شروع به فعالیت کرده اید. کسب و کار نوپای شما چقدر می تواند با برند معروفی همچون دیور رقابت کند؟ حتی اگر هزینه های زیادی برای تبلیغات بدهید باز هم نمی توانید با این برند رقابت کنید. مثلا اگر می خواهید با پارچه های خاص و گران قیمت به تولید بپردازید، بهتر است به جای تولید یک لباس کامل، به تولید اکسسوری بپردازید. چرا؟ جواب این سوال در دو سوال بعدی نهفته است.
قیمت یک مانتو کامل با پارچه ای که متری چند میلیون قیمت دارد چقدر در می آید؟ اگر با همان پارچه کیف های کوچک برای مهمانی تولید کنید چطور؟ کدام یک از این دو محصول را راحت تر می توان فروخت؟ قطعا کیف های کوچک را راحت تر می توانید بفروشید.
نیچ مارکتینگ با کوچک کردن بازار هدف به شما کمک می کند استارت کارتان را بزنید. وقتی کسب و کارتان در همان جامعه کوچک موفق شود، می توانید آن را گسترش دهید.

روش های انتخاب نیچ مارکت رامی شناسید؟
موضوع مهم این است که چگونه مخاطبان خود را بر اسااس نیچ مارکتینگ پیدا کنید. این موضوع بستگی به کسب و کار شما دارد. روش های زیادی هست که بر اساس اینسایت شبکه های اجتماعی و ابزار گوگل آنالیتیکس می توانید این کار را انجام دهید. برخی از این روش ها عبارتند از:

موقعیت جغرافیایی و نیچ مارکتینگ
در این روش، افراد را بر اساس منطقه جغرافیایی شان انتخاب می کنیم. مثلا سامانه ای را در نظر بگیرید که تنها برای مردم اصفهان، تورهای مختلف مسافرتی برگزار می کند.

جمعیت شناسی و نیچ مارکتینگ
در این روش بر اساس فاکتورهای جمعیت شناسی، جامعه هدف مان را انتخاب می کنیم. مثلا می توان فاکتورهایی مانند طبقه اجتماعی، سمت شغلی، سن، جنسیت و.. را بررسی کرده و بر اساس آن ها جامه هدف را انتخاب نمود. می توانید تصور کنید که افراد پلاس سایز در تهیه لباس با چه مشکلاتی مواجه می شوند؟ تولیدی ای را در نظر بگیرید که با بررسی فاکتورهای جمعیت شناسی برای دختران یا پسران نوجوان پلاس سایز، لباس تولید می کند. در شرایطی که تمامی لباس ها برای سایزهای نرمال و بر اساس معیارهای مد و فشن تولید می شود، این اقدام یک نیچ مارکتینگ است که جامعه هدف مشخصی دارد.

روانشناسی و نیچ مارکتینگ
در این روش افراد را بر اساس اصول روانشناسی بررسی می کنیم. شخصیت، عادات، رفتارها، سرگرمی ها و… همه می تواند مشخص کند که افراد به چه چیزهایی احتیاج دارند.

نوع محصول و نیچ مارکتینگ
در این جا شما سعی می کنید که یک محصول خاص تولید کنید. یعنی این جا دیگر کسب و کارها را مقایسه نمی کنیم بلکه تمرکز ما روی مقایسه و انتخاب محصول است.
مثلا شما می توتانید یک مزون خیاطی داشته باشید و تتنها به تولید دامن بپردازید. سوالی که پیش می آید این است که چرا افراد باید شما را انتخاب کنند؟ چرا باید از مزون هایی که انواع لباس ها را می فروشند دست کشیده و به سمت شما بیایند؟
در مثال گفته شده شما تمرکز می کنید بر روی تولید انواع دامن. بنابراین زمانی که دیگران به تولید انواع مختلف لباس می پردازند، شما مدل های مختلف دامن را تولید می کنید. مطمئنا تنوع دامن فروشگاه شما خیلی بیشتر از دیگر فروشگاه هاست. هم چنین شما راه های بسیار زیاد دیگری هم برای محبوبیت دارید. مثلا می توانید کاتالوگ های کوچکی تهیه کرده و اصول ست کردن انواع لباس با دامن هایتان را توضیح دهید.
در این روش تمرکزشما روی یک محصول خاص است. این محصول با کیفیت بالا و خدمات بیشتر و متفاوت تر عرضه می شود. همین دو ویژگی گفته شده، مزیت شما در برابر رقبایتان است.

قیمت و نیچ مارکتینگ
در این روش قیمت محصولات شما یا خیلی گران است و یا خیلی ارزان. برندهای متفاوت تولید کت و شلوار را در نظر بگیرید. برخی از این برندها قیمت های پایین برخی متوسط و برخی قیمت های گزافی دارند. در قیمت گذاری نوع محصول و موقعیت جغرافیایی اثرگذار است. مثلا قیمت بالا باعث می شود جامعه هدف مشخصی داشته باشید. در این جا چون مشتری شما مشخص است نگرانی از بابت قیمت پارچه و… ندارید.

قدم های اصلی برای یک نیچ مارکتینگ خوب
اولین مرحله این است که ایده تولید یک محصول به ذهنتان می رسد. قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که مخاطب نیچ مارکتینگ شما آن قدر زیاد هست که برایتان سوداوری داشته باشد. اگر جامعه هدف شما خیلی کوچک است باید ایده تان را عوض کنید یا این که تغییراتی در محصول به وجود بیاورید که جامعه هدف بزرگتری داشته باشد. درست است که می خواهید در گوشه کار کنید اما باید سوداوری لازم را داشته باشید.
اگر خوب پیش بروید موفقیت را لمس می کنید. البته یادتان باشد که بازارها همواره در حال تغییر هستند حتی اگر در کسب و کاری موفق هستید باز هم باید همواره به فکر بهتر شدن آن باشید.

  • قم اول
    مخاطب هایتان را بررسی کنید. خیلی مهم است که بدانید نیاز جامعه چیست. شما به تحقیقات گسترده احتیاج دارید.
  • قدم دوم
    شبکه های اجتماعی را دنبال کنید. شبکه های اجتماعی را در زمینه مد نظر خودتان بررسی کنید. مکالمات افراد، سرگرمی هایشان و رفتار ان ها در شبکه های اجتماعی نشان دهنده نیازهایشان است.
  • قدم سوم
    گفتگو کنید. مهم است که خودتان را به مخاطب هایتان معرفی کنید. شما باید فعالیت هایتان را به خوبی به نمایش بگذارید.
    حواستان باشد که در این کار نباید عجله کنید. یک ایمیل همکاری، چند مقاله در مورد زمینه فعالیت تان و… می تواند شروع مناسبی باشد. با این روش ها مخاطب آرام آرام جذب شما شده و منتظر است که محصولتان را به او معرفی کنید.
  • قدم چهارم
    اکنون شما در مرحله ای هستید که تا حدی معرفی شده اید. آرام آرام باید شروع به تبلیغات درست و به جا کنید. تبلیغات شما باید هدفمندانه باشد تا مخاطبان ریچ مارکت خودتان ان را ببینند. در روند تبلیغات می توانید از اینفلوئنسر استفاده کنید. وقتی محصولات تان به فرش می رسد با دقت کامل نظرات و پیشنهادات مخاطبان را چک کنید. این اطلاعات کمک می کند بتوانید محصول بهتری تولید نمایید.
  • قدم پنجم
    جامعه هدف خود را بررسی کنید. مثال قبلی را در نظر بگیرید. شما در حال تولید لباس برای نوجوان های پلاس سایز هستید. تصور کنید فصل سرما فرا رسیده و هودی های بلندتر از حد معمول ترند شده است. بررسی مداوم شبکه های اجتماعی خیلی زود به شما نشان می دهد که این نیاز در جامعه ایجاد شده است. شما سریعا دست به کار شده و هودی مورد نظر را برای نیچ مارکت خودتان تولید می کنید. بنابراین خیلی مهم است که مخاطبان خود را رصد نمایید.

استراتژی های نیچ مارکتینگ
استراتژی های مختلفی در زمینه نیچ مارکتینگ وجود دارد. مهم ترین ان ها عبارتند از:

کمپین بازاریابی دهان به دهان
کمپین های مبتنی بر بازاریابی دهان به دهان سعی می کنند برند شما را در گفت و گوهای میان افراد، معرفی کنند. این فعالیت ها به شکلی نامحسوس برای شما تبلیغات می کند و در واقع در کاربر حس نیاز به محصول و خدمات شما را بیدار می کند. مثلا ساپورت مالی از برنامه های مختلف، اهدای جویز در مراسم مختلف و.. از جمله فعالیت هایی است که در این راستا انجام می شود. برای نتیجه گرفتن این کمپین ها باید صبور باشید. نتیجه دهی در تبلیغات این چنینی اثرگذاری طولانی مدت دارد.

کمپین کسب اعتبار
در این روش از افراد صاحب نفوذ درخواست می شود تا برای محصول یا خدمات ما تبلیغ کنند یا به هر روشی ان را معرفی نمایند. کار دیگری که انجام می شود معرفی اسامی افراد خوشنامی است که از ما و کسب و کارمان حمایت می کنند. از این کمپین ها در شبکه های اجتماعی استفاده می شود. معمولا از افراد پر طرفدار که به ان ها ” پیشنهاد دهنده” هم گفته می شود برای این دست تیلیغات استفاده می شود.
مثلا از پیج های معتبر می توانید درخواست کنید که از فعالیت شما حمایت کنند و در مورد آن حرف بزنند. مسلم است که این تبلیغات باید بر اساس نیچ مارکت شما انجام شود . مثلا یک مجموعه که در زمینه تعمیر اتومبیل فعالیت می کند را در نظر بگیرید. برای استفاده از کمپین کسب اعتبار می توانیم از فروشندگان لوازم یدکی یا هر فرد نام آشنای دیگر بخواهیم که مجموعه گفته شده را حمایت کند. این که این حمایت چگونه انجام شود به استراتژی های مختلفی بستگی دارد.

کمپین تایید موازی
هدف نهایی این کمپین ها این است که شما را برای نیچ مارکت خودتان معرفی کند. مثلا اگر شما خیاط هستید خوب است که یک طراح لباس شما رادر پیج خودش معرفی نماید.
یکی از راهبردهای مهم در نیچ مارکتینگ ایجاد برندی در زیرشاخه برند اصلی است. فرض می کنیم شما برندی برای فروش لوازم گرمایشی دارید. پس از مدتی شما تصمیم می گیرید لوازم سرمایشی هم تولید کنید. نام برندی که تاکنون با آن فعالیت کرده اید “گرمازا” است. به نظرتان درست است که لوازم سرمایشی را با برند گرمازا به فروش برسانیم؟ از طرفی برند گرمازا اعتبار خوبی دارد. پس چه می توان کرد؟ راه حل این است که برند دیگری در زیر مجموعه برند اصلی تان ایجاد کرده و فعالیت مربوطه را ادامه دهید.

کلام آخر
مهم است که صبور باشید. فکرش را هم نکنید که یکی دو ماهه بتوانید یک ریچ مارکت پر سود برای خودتان دست و پا کنید! تمامی مراحل گفته شده باید دقیق و با صبوری طی شود تا به هدف تان برسید. ارتباط تان را با مخاطبان به شکل محکمی پیش ببرید. این افراد به زودی تبدیل به مشتریان وفادار شما می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست