وب ویتال چیست؟ کیفیت تجربه کاربری موضوع مهمی در مورد سایت شما است. وب ویتال یکی از ابزارهای گوگل است که کمک می کند تجربه کاربری را بهبود بخشید. فرقی نمی کند که بر روی چه سایتی مشغول فعالیت هستید، در هر صورت شما باید برای ارتقاء وب سایت تان تلاش کنید.

وب ویتال

تجربه کاربری اهمیت بالایی دارد
سال ۲۰۱۰ بود که گوگل اعلام کرد علاوه بر رتبه بندی سایت ها، سرعت شان را هم در نظر می گیرد. پس از ان در سال ۲۰۱۸ سرعت صفحه به عنوان عامل مهمی در جست و جوی موبایلی ذکر شد.
تجربه کاربری خیلی مهم است. درست است که دوست داریم همه سایت ها و صفحات به سرعت باز شوند و هیچ تاخیری نداشته باشند، اما این همیشه امکان پذیر نیست. امروزه ما اینترنت پرسرعت داریم اما باز هم گاهی سرعت وب سایت ها دردسر ساز می شود. صفحات افزایش یافته اند و علاوه بر ان محبوبیت جاوااسکریپت ها هم باعث می شود که بارگیری بیشتر طول بکشد.
برای این که اهیمت تجربه کاربری را درک کنید، مثال بعد را تصور کنید. فرض کنید برای خرید وارد یک سایت شده اید. شما بر روی محصول مورد نظر کلیک می کنید و چشم تان به صفحه دوخته شده اما خبری از باز شدن صفحه نیست. استرس این موقعیت می تواند خیلی زیاد و کلافه کننده باشد. طبیعی است که هیچ کاربری چنین حالتی را نمی پذیرد.
تجربه کاربری خوب باعث می شود کاربر تعامل بیشتری با وب سایت شما داشته باشد و این بیش از ان چه فکر کنید برای سایت تان ضروری است.

وب ویتال چیست؟
همان طور که گفتیم وب ویتال یکی از ابزارهای گوگل است. این ابزار در زمینه سیگنال هایی کار می کند که منجر به ارتقاء کیفیت تجربه کاربری می شوند. هدف تمامی ابزارهای گوگل این است که خودش و مدیران وب سایت ها بتوانند کیفیت سایت ها را بررسی کنند. اگر به ذهن تان رسید که چرا باید کیفیت سایت شما برای گوگل مهم باشد، باید بگوییم چون به نفع خودش است. تصور کنید گوگل فضایی فراهم آورده است که بسیاری از کسب و کارهای مختلف در ان فعالیت می کنند. هر چه این کسب و کارها بهتر و حرفه ای تر کار کنند، افراد بیشتری جذب گوگل می شوند. قطعا گوگل از این فرصت، درامد زیادی به دست می آورد مثلا درآمد از طریق تبلیغات.
بسیاری از وب مسترها به صورت مداوم از ابزارهای گوگل برای بررسی عملکردشان استفاده می کنند.

هدف گوگل از معرفی وب ویتال چیست؟
مهم ترین هدف گوگل از معرفی وب ویتال این است که صاحبان سایت ها بتوانند بهینه سازی های لازم را به آسانی انجام دهند. این کار باعث می شود تجربه کاربری در کل سطح وب بهتر شود.

تجربه کابری و اعداد آن
رقابت در فضای وب زیاد است. برای این که بتوانید موفق شوید باید حواستان به خیلی از مسائل باشد. سرعت وب سایت یکی از فاکتورهای مهم در این زمینه است.
می دانید که سرعت لود سایت به مراتب مهم تر از گرافیک سایت است؟ اهمیت زمان لود حدود ۳ برابر مهم تر از ظاهر سایت است.

خوب است که در این زمینه امار زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر سرعت لود شما عددی بین ۱ تا ۳ ثانیه را نشان دهد، بانس ریت تا ۳۲ درصد افزایش پیدا می کند.
  • اگر سرعت لود شما عددی بین ۱ تا ۵ ثانیه را نشان دهد، بانس ریت تا ۹۰ درصد افزایش پیدا می کند.
  • اگر سرعت لود شما عددی بین ۱ تا ۶ ثانیه را نشان دهد، بانس ریت تا ۱۰۶ درصد افزایش پیدا می کند.
  • اگر سرعت لود شما عددی بین ۱ تا ۱۰ ثانیه را نشان دهد، بانس ریت تا ۱۲۳ درصد افزایش پیدا می کند.

هسته وب ویتال چیست؟
منظور از هسته وب ویتال زیرمجموعه ای از وب ویتال است که ان را می توان برای تمامی صفحات وب اجرا کرد. استفاده از وب ویتال برای تمامی صاحبان وب امکان پذیر است.

بخش های اصلی وب ویتال کدام است؟
در وب ویتال سه بخش اصلی داریم. هر کدام از این بخش ها قطب مشخصی از تجربه کاربری را نشان می دهد. این بخش ها قابل اندازه گیری هستند و در بهبود سایت تان به شما کمک می کنند. هسته وب ویتال شامل سه بخش اصلی است.

  • لودینگ
  • تعامل
  • ثبات بینایی

لودینگ LCP)) (Largest Contentful Paint )
این معیار برای اندازه گیری سرعت بارگذاری سایت استفاده می شود. برای این که یک لودینگ قوی داشته باشید باید از زمان باز شدن اولیه سرعت لود برابر با ۲.۵ ثانیه باشد. طبیعی است که این عدد هر چه بیشتر باشد، اثر بدتری بر روی سایت تان می گذارد.

تعامل FID ( First Input Delay )
FID ، معیاری است که تعاملات یک سایت را بررسی می کند. برای این که بتوانید رضایت کاربر را جلب کنید این زمان باید کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه باشد. این بخش به شما کمک می کند ریسپانسیو بودن سایت و تاثیر ان بر کاربر را بررسی نمایید.

ثبات بینایی (CLS) Cumulative Layout Shift
از این معیار برای اندازه گیری ثبات بینایی استفاده می شود. این معیار برای هر صفحه باید کمتر از ۰.۱ باشد.
معیارهای جدیدی به عوامل رتبه بندی اضافه می شود
وب ویتال ها به عنوان معیاری برای رتبه بندی، به معیارهای قبلی اضافه شده اند. البته باید بگوییم عواملی که در رتبه بندی یک وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد، زیاد است. در این جا تمرکز ما بر روی وب ویتال ها می باشد. وب ویتال ها برای رتبه بندی با عوامل زیر در ارتباط است:

  • حواستان هست که نباید از پاپ آپ های نادرست استفاده کنید؟
  • دقت می کنید که سایت تان برای بازدیدکنندگان ضرری نداشته باشد؟
  • آیا وب سایت شما برای موبایل بهینه شده است؟
  • برای سایت تان اتصال امن یا HTTPS دارید؟

این موارد به اضافه بسیاری از موارد دیگر در مورد سایت شما بررسی می شود. گوگل با در نظر گرفتن معیارهای بسیاری سعی می کند وب سایت ها را بررسی کرده و فعالیت ان ها را بهبود بخشد.

وب ویتال برای همه سایت ها
شاید فکر کنید وب سایت با تجربه و موفق شما به این ابزارها احتیاجی ندارد. این تصور اشتباه است. هسته وب ویتال نسبت به همه سایت ها سخت گیر است. با استفاده از ابزارهای گوگل باید برای بهبود وضعیت سایت تان تلاش کنید.
تجربه کاربری چگونه سنجیده می شود
معیارها معمولا به دو صورت سنجیده می شوند

  1. In the lab
    در این جا معیارهایی سنجیده می شود که باعث بهبود تجربه کاربری است. از ابزارهای شبیه سازی شده در فضایی استوار و تحت کنترل استفاده می شود.
  2. In the field
    این مورد به بررسی حقیقی یک کاربر اشاره دارد. هدف این است که سرعت لود و چگونگی تعامل سنجیده شود.

ابزارهای موجود در field برای ارزیابی قطب های وب ویتال

  • کنسول جستجوی Core Web Vitals report
  • ابزار Chrome User Experience Report
  • ابزار PageSpeed Insights

جاوا اسکریپت و ارزیابی هسته وب ویتال
می توانیم تمامی هسته های وب ویتال را با استفاده از جاوا اسکریپت ارزیابی کنیم. استفاده از کتابخانه جاوا اسکریپت web-vitals برای این کار مناسب است. بررسی ها با استفاده از API های وب صورت می گیرد. کتابخانه های وب ویتال کمک می کنند تا ارزیابی ها به سادگی صورت گیرد.

می توانید از اکستنشن استفاده نمایید
بدون این که نیازی به نوشتن کد باشد می توانید گزارش از وب ویتال ها داشته باشید. برای این کار می توانید از Web Vitals Chrome Extension استفاده نمایید. این اکستنشن تمام معیارها را بررسی می نماید.
این اکستنشن به شما کمک می کند درک خوبی از نحوه اجرا و عملکرد سایت تان داشته باشید. هم چنین شما می توانید وب سایت رقبا و دیگر وب سایت های موفق را هم چک کنید.

بررسی وب ویتال توسط توسعه دهندگان وب
وب مسترها معمولا از راه های زیر به بررسی جزئیات مربوطه در وب ویتال نمی پردازند.

  • Chrome DevTools
  • Lighthouse
  • Measure LCP in JavaScript
  • Measure FID in JavaScript
  • Measure CLS in JavaScript

ارزیابی در Lab و field
در Lab می توان با استفاده از هسته ی وب ویتال، ارزیابی های متعددی انجام داد. البته باید بدانید که این بدین معنی نیست که به Field احتیاجی نداریم. در حقیقت این دو نمی توانند جای یک دیگر را بگیرند.

چه عواملی در وب ویتال موثر است؟
وب ویتال خیلی زیاد تحت تاثیر تعاملات کاربر است. جالب است بدانید که نوع دیوایس کاربر و نیز سرعت اینترنت او بر وب ویتال تاثیر می گذارد. این موضوع، موضوع خوشایندی نیست اما می توانید فکر کنید که برای همه سایت ها همین طور است دیگر.

دیگر چه وب ویتال هایی داریم؟
هسته وب ویتال دقیق ترین ابزار برای بررسی است. این ابزار در جهت بررسی معیارها، در نظر گرفتن موارد لازم و در نتیجه داشتن تجربه کاربری بهتر عمل می کند. باید بدانید که وب ویتال های دیگری هم داریم.
وب ویتال های دیگر بیشتر به شکل پروکسی ارائه می شوند. این وب ویتال ها در حقیقت معیاری برای هسته وب ویتال هستند. از این وب ویتال ها برای به دست آوردن قسمتی از تجربه کاربر استفاده می شود. هدف در این جا تشخیص موضوعات مورد نیاز است که معمولا این موضوع ها مشخص هستند.

وب ویتال های مربوط به LCP
TTFB و FCP هر دو در زمینه تجربه لودینگ مورد استفاده قرار می گیرند. هر دوی این برنامه ها کمک می کنند تا مشکلات مربوط به LCP مشخص و رفع شود.

وب ویتال های مربوط به FID
TBT و TTI معیارهایی سهتند که کمک می کنند مشکلات مربوط به تعاملات را پیدا کنیم. از این دو مورد می توان برای پیدا کردن مشکلات FID استفاده کرد.

ویتال های وب بدون نقص نیستند
وب ویتال و هسته ان، سیگنال های کارامدی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهند. این سیگنال ها کمک می کند ارزیابی های بهتری از تجربه کاربری داشته باشید. مانند هر زمینه دیگری وب ویتال ها هم بدون نقص نیستند. طبیعی است که منتظر باشیم وب ویتال ها اپدیت شوند و بهتر از قبل کار کنند. تغییراتی که در این زمینه اعمال می شود در CHANGELOG جمع آوری می گردد.

اگر کاربری با وب سایت تعامل نداشته باشد چه می شود؟
نمی توانیم انتظار داشته باشیم که تمامی کاربران با وب سایت تعامل داشته باشند. بعضی از کاربران وقتی با سایت شما تعامل دارند که مرورگر مشغول کار دیگری است، این یعنی بعضی از کاربران برای شما ارزش FID نخواهند داشت. هم چنین بعضی کاربران از این نظر ارزش کمی دارند و خوشبختانه بعضی از ان ها بسیار با ارزش هستند. ردیابی و آنالیز تعاملات کاربران کمک می کند که تصمیمات لازم را بگیرید.

کلام آخر
تجربه کاربری مورد مهمی از فاکتورهای موفقیت سایت است. مسلما برای موفقیت بیشتر خودتان و نیز راضی نگه داشتن مشتریان باید حواستان به بهبود تجربه کاربری باشد. البته حتما می دانید که راضی نگه داشتن مشتریان هم از موفقیت شما جدا نیست و رابطه مستقیمی با آن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست